Chip kaart terreur

Het openbaar vervoer moet gemakkelijker
Iedereen moet betalen met de chip-kaart
Weg met de strippenkaart
Weg met de Euro
Met dat laatste kan ik wel meegaan
Maar al het andere?
Laten we overgaan tot de Skip-kaart
Lijkt me veel eenvoudiger en goedkoper
Gratis openbaar vervoer
Iedereen betaalt mee
Wat is er mis mee?
We leven toch met zijn allen in Neder-land?
Een neder-land
Een nederig land?

Jan van Zuchtelen






Home
Gehandicapten zien nog problemen met chipkaart
Uitgegeven: 18 januari 2009 14:57
Laatst gewijzigd: 18 januari 2009 14:57
ROTTERDAM - Gehandicaptenorganisaties constateren tien dagen voor de afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro nog problemen met de ov-chipkaart.


Zo weet een blinde niet welk poortje hij of zij moet nemen.
''Ook een blindegeleidehond kan geen rode kruizen lezen'', aldus een woordvoerder namens MEE Rotterdam (mensen met een beperking) en Vereniging van Gehandicaptenorganisaties Rotterdam (VGR).

Moeilijker
Voor mensen met een verstandelijke beperking is de kaart moeilijker te begrijpen dan een strippenkaart. Bovendien kan de chipkaart zelf niet door blinden worden opgeladen in de automaten, omdat die niet goed toegankelijk zijn.
Een ander probleem is dat een blinde het saldo op zijn kaart niet kan lezen als hij een poortje passeert.
Thuis
''Het zou handig zijn als dat thuis wel kan als je inlogt'', stelt de Vereniging Gehandicaptenorganisaties Rotterdam. ''Maar in de praktijk kan het wel een week duren voordat je reizen te zien zijn op je persoonlijke pagina.''
De organisatie suggereert de invoering van een telefoonnummer waar een blinde zijn ov-chipkaartsaldo kan horen.
Londen
De ideale situatie doet zich in Londen voor, waar er altijd iemand bij de poortjes staat. ''Dat is de perfecte oplossing'', aldus de zegsman.
''Geen machine kan de behulpzaamheid van een mens overnemen.'' MEE en de Gehandicaptenorganisatie Rotterdam zijn bang dat de problemen pas echt duidelijk worden als de strippenkaart op 29 januari helemaal wordt afgeschaft.
© ANP
SNELLE INVOERING OV-CHIPKAART IS ONMOGELIJK
04-02-2009 "Zou men de ov-chipkaart op meer plekken dan alleen de Rotterdamse metro willen invoeren als enig geldig vervoerbewijs, dan is een vergunning van De Nederlandsche Bank nodig. Wapent Nederland zich niet beter tegen gebreken en vervalsingen, dan zal die kaart nooit worden goedgekeurd. Toelating en erkenning door De Nederlandsche Bank beperkt zich niet tot ons land, maar slaat op álle zestien landen van de Eurozone. De Nederlandsche Bank kan het zich eenvoudigweg niet veroorloven om een onveilig betalingsproduct toe te laten tot het Europese betalingsgebied." Dat zegt SP-Europarlementslid Erik Meijer. Hij heeft in schriftelijke vragen aan de Europese Commissie zijn bezorgdheid geuit over het nog steeds ontbreken van de verplichte certificering van de kaart.

Op tal van plaatsen in de wereld wordt geëxperimenteerd met de vervanging van biljetten en kaartjes door elektronisch betaalde vervoersbewijzen. In de Rotterdamse metro kan sinds deze maand niet meer zonder zo'n ov-chipkaart worden gereisd. Met de eind 2009 geplande uitbreiding van het experiment tot Amsterdam, zou het elektronische betalingssysteem zo omvangrijk worden dat er een vergunning nodig is van De Nederlandsche Bank (DNB). Toelating en erkenning door DNB betekent dat ook vervoersondernemingen in de vijftien andere landen waar de euro is ingevoerd het kaartsysteem kunnen gebruiken, zo ligt vast in Brusselse regels.

Meijer: 'Ik zie het niet gebeuren dat De Nederlandsche Bank dat risico neemt. Hackers kunnen de broncode van je kaart immers zó op internet vinden. En een valse kaart kan pas na één of anderhalve dag door het systeem worden ontdekt. Ik heb de Europese Commissie er aan herinnerd dat DNB zich bij haar beslissing om de ov-chipkaart toe te laten voor grootschalig gebruik moet laten leiden door de regels van de Europese Centrale Bank omdat toelating in Nederland ook gevolgen heeft voor de andere eurolanden."
Verder hoor ik dat je eerst het hele traject moet betalen en dat je dan bij het verlaten het verschil terug krijgt. B.v. ik ga van Rotterdam naar Rhoon met de Metro dan betaal ik eerst voor het traject Rotterdam Spijkenisse en als ik dan in Rhoon het station verlaat dan krijg ik de afstand Rhoon Spijkenisse terugbetaald. Dit is wel een leuke truc om zwart rijden te voorkomen maar of dit juridisch haalbaar is? Ik wil naar Rhoon en ik heb precies genoeg geld om daar te komen maar het poortje blijft gesloten, omdat ik het stuk Rhoon Spijkenisse niet kan betalen????
Een beetje krom lijkt mij toch.